Primarul General, Sorin Oprescu, a participat, duminică, la dezvelirea statuii împăratului Traian a sculptorului Vasile Gorduz, amplasată de municipalitate pe treptele exterioare ale Muzeului Naţional de Istorie a României (MNIR).
Realizarea statuii împaratului Traian s-a încheiat la iniţiativa Primăriei Capitalei şi la recomandarea academicianului Răzvan Theodorescu, iar amplasarea acesteia pe Calea Victoriei face parte dintr-o operaţiune amplă de amenajare a spaţiilor publice, din cadrul programului "Calea Victoriei-traseu cultural", informează municipalitatea.
La rândul său, academicianul Râzvan Theodorescu a arătat importanţa simbolisticii monumentului împăratului Traian, care realizează "întâlnirea între latinitate şi creştinism, cei doi piloni ai poporului român".
"Vom avea, de-acum, pe treptele Muzeului Naţional de Istorie, un simbol al naţiunii noastre. Metafora aceasta îl reprezintă pe cel mai longeviv împărat roman, pe cel mai iubit împărat roman, pe Optimus Princeps, care înseamnă «fruntaşul cel mai bun». Eu vă urez, domnule primar general, să fiţi un Optimus Princeps al Bucureştiului încă o dată",
a declarat Răzvan Theodorescu.
Directorul MNIR, Ernest Oberländer Târnoveanu, afirma că este "un cadou" de la Primărie, care "nu va sta multă vreme", fără a preciza însă ce intenţionează să facă în acest sens. El preciza, însă, că statuia a fost instalată legal în faţa muzeului, cu toate avizele necesare, inclusiv al Comisiei Monumentelor de For Public a Ministerului Culturii.
Pe de altă parte, directorul MNIR aprecia că "sculptura este controversată". "Unii o consideră monstruoasă, alţii, ridicolă", spunea Târnoveanu, adăugând că "este foarte greu să îi aduci pe toţi la un numitor comun când vine vorba de arta contemporană".
El afirma că statuia - realizată de sculptorul Vasile Gorduz - îl reprezintă pe împăratul Traian cu o lupoaică, ce face trimitere şi la stindardul dacic, reprezentând mitul genezei daco-romane a poporului român.
Costul lucrării a fost de 200.000 de lei (TVA inclus).
====================
Nedumerire:
--------------
Statuia a fost comandata de administratia Videanu sau Basescu? Cand Sorin Oprescu a fost ales in iunie 2008, sculptorului i se facusera vreo doua parastase.
A decedat in aprilie 2008.
==========
Statuia asta e îngrozitoare, e o tîmpenie, e o hidoşenie în faţa căreia lumea se zgîieşte, încercînd să-nghită o porcărie urbană în plus.
Vrea să simbolizeze ceva; vrea să sugereze daco-romanismul; vrea să transmită ceva.
Dar tot ce transmite e urîţenie, caraghioslîc, kitsch.
… Fii-mea a văzut deja partea ei de monştri, balauri, dragoni la televizor. Am, aşa, impresia că acceptă faptul că lucrurile astea urîte sînt doar în desene şi în cărţi; şi că nu poate înţelege de ce - în viaţa reală - o statuie aşa idioată poate exista cu adevărat.
Mi-am adus aminte de una din însemnările lui Ilf; era despre o mamă care încerca să-şi ia copilul din faţa unei opere dintr-asta de artă. Copilul nu înţelegea ce reprezintă şi mama tot îi spunea “ai răbdare, o să-ţi explic acasă” - şi Ilf concluziona cam aşa:
halal artă, aia pe care trebuie s-o explici acasă!
… da, halal artă.
Aia cu explicatul mi-aduce aminte de un banc iesit cand cu tipa aia care i-a sectionat sotului stremeleagul
Cica fapta se intampla pe autostrada si agresoarea arunca membrul taiat in spate, masina fiind decapotabila. Membrul se lipeste putin pe parbrizul masinii din spate dupa care e luata de curent. Fetita din masina o intreaba pe mama de la volan ce a fost aia. mama ii zice un pic jenata :
“E, o insecta!”. La care fetita ii zice:
“Mami da ce p… mare avea insecta aia!”
... Comentariu anonim ...
============
Admin
I. Dezvelirea, ieri, a statuii împăratului Traian, amplasată de municipalitatea Bucureştiului pe treptele exterioare ale Muzeului Naţional de Istorie, a creat deja controverse. În vreme ce unii laudă creaţia, ca o reprezentare metaforică şi suprarealistă a genezei poporului român, alţii o critică, drept un kitsch care a costat bani grei de la bugetul local. De pildă, criticul de artă Hanibal Stopescu este de părere că „statuia reprezintă chintesenţa latinităţii noastre, dar are şi trimiteri moderne. Traian este cetăţeanul român obişnuit, lăsat în curul gol de guvernele anterioare şi care este nevoit să ţină în braţe o grămadă de lupi lacomi, care-l sfâşie la buzunare. Din acest punct de vedere, statuia mi se pare nu doar elocventă, dar şi necesară”.
RăspundețiȘtergereAlţi critici şi-au exprimat părerea că grupul statuar îl reprezintă, de fapt, chiar pe primarul Oprescu, care, oricum, se crede împărat peste Bucureşti. „Observaţi, vă rog, dotările sexuale ale personajului, ne-a îndemnat criticul Scipio Ardeleanu. Observaţi că are nişte «ouă”, ca să zic aşa, imense, supradimensionate! Or, cine, în tot oraşul ăsta, are ouă mai mari decât ale lui Oprescu, care poate să facă orice, că nu-i zice nimeni nimic? De asemenea, uitaţi-vă la freză! Identic Oprescu! Este înfăţişat gol tocmai pentru a dovedi concitadinilor că nu are nimic de ascuns, pentru ca aceştia să mai pună o dată botul şi să-l voteze iar! Sigur, nu are nimic de ascuns aici, întrucât cele trei iahturi ale sale sunt ancorate bine tocmai în Grecia, deci bucureştenii nu le pot vedea nici dacă se cocoaţă pe Inter!… Nu în ultimul rând, aş remarca identificarea lui Oprescu cu Traian şi prin prisma zvonurilor legate de sexualitatea incertă a acestor personaje.
- urmeaza II -
II.
RăspundețiȘtergereEvident, Doctorul a vrut ca statuia să-l înfăţişeze pe Traian şi nu pe vreun alt împărat roman, pentru că Traian era bărbat bine şi cu sânge fierbinte, iberic, pe deasupra, deci era normal să-i placă lui Oprescu. Acum doar n-oţi fi vrut să-l pună pe urecheatul ăla de Caligula sau pe grăsanul de Nero! În altă ordine de idei, vă rog să priviţi tandreţea cu care el ţine în braţe animalul, considerat în mod fals o lupoaică! Nu este, dom’le, lupoaică, vă spun eu, că l-am cunoscut pe sculptor! Este o căţeluşă maidaneză, numită Fetiţa, care a muşcat o grămadă de trecători prin Centrul Vechi şi care, în perioada când a fost folosită drept model, tocmai fătase şi de aici acele ţâţe flasce pe care le puteţi admira.”
În privinţa cozii de şarpe cu care se termină capul bizarei creaturi ţinute la piept de Traian, exegeţii sunt de părere că ea n-ar face trimitere la stindardul dacic, aşa cum sună explicaţia oficială, ci este, pur şi simplu, simbolul parandărătului atât de drag edilului Oprescu: el i-ar fi cerut sculptorului să mai bage nişte bronz pe undeva, că nu-i ieşea devizul la materiale şi banii fraierilor de contribuabili trebuiau cumva justificaţi, nu?
Autor Spartakus
sursa: http://www.academiacatavencu.info/actualitate/statuia-lui-traian-cu-lupoaica-il-reprezinta-chiar-pe-sorin-oprescu.html
=========================