CONSTITUŢIA ROMÂNIEI ; ARTICOLUL 16 ; Alin.(2) : ,, NIMENI NU ESTE MAI PRESUS DE LEGE" !? O frază de dânşii inventată!! Blogul unui fost discriminat in propria-i ţară!! Nu vă doresc şi vouă!! Un blog despre putregaiul politic din Romania. Un raft, din Biblioteca mea de frământări si gânduri ...

miercuri, 25 septembrie 2013

Manipulare, Dezinformare... Publicitate se cheama! In cine sa mai ai incredere? Mass-media si Rosia Montana: TOPUL presei cumparate prin reclame si servicii de RMGC


Conţinutul publicităţii RMGC, reflectarea protestelor din stradă de către televiziuni au nemulţumit foarte multă lume. CNA tace şi… amână discuţiile. Ce sume a pompat Roşia Montană Gold Corporation în mass-media şi cine sunt campionii publicităţii. Remember, info-trip în Noua Zeelandă.

2.000 de reclamaţii în 23 de zile, CNA amână discutarea subiectului
 
De la începutul lunii septembrie a.c. şi până marţi, 24 septembrie, la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) s-au primit peste 2.000 de reclamaţii privind modul în care posturile de televiziune au reflectat subiectul Roşia Montană pe linie de publicitate şi al protestelor celor care se opun acestui proiect. O astfel de avalanşă de reclamaţii pe un singur subiect într-un timp atât de scurt reprezintă un veritabil record în materie.
 
Iată ce a declarat presei Laura Georgescu, preşedintele CNA: „S-au primit peste 2.000 de sesizări. Sesizările fac referire în primul rând la spoturile pe care toţi radiodifuzorii le-au difuzat – spoturi pro RMGC. Alte reclamaţii se referă la emisiuni de dezbateri şi ştiri care ar fi sponsorizate de RMGC (practic tot despre publicitate este vorba – n.a.), suntem întrebaţi de ce acceptăm să fie doar un punct de vedere difuzat de radiodifuzor şi nu îi obligăm să vină cu toate părţile implicate”. Preşedintele CNA a mai precizat că există şi reclamaţii privind şi modul în care au fost reflectate protestele de stradă, unele dintre reclamaţii vizând în mod expres postul public, care timp de 9 zile nu ar fi dat informaţii despre protestele de stradă.
 
Surprinzător, chiar impardonabil, CNA nu a avut pe ordinea de zi a şedinţei din 24 septembrie discutarea acestui subiect pentru care există peste 2.000 de reclamaţii. Aceasta chiar şi în situaţia în care au existat voci în CNA care au afirmat că „de la revoluţie şi până în prezent, asistăm la cea mai mare manipulare publică”.
 
 
Explicaţia celor 2.000 de reclamaţii
 
Reclamaţiile privind spoturile publicitare difuzate de posturile tv, precum şi reclamaţiile referitoare la modul de reflectare a protestelor din stradă nu reprezintă o acţiune pornită din senin. Ea este consecinţa creşterii gradului de agresivitate a publicităţii directe şi mai ales mascate în favoarea proiectului, este consecinţa modului în care posturile tv, unele posturi de radio, media scrisă şi online trateză subiectul în talk show-uri, alte emisiuni „basculând” serios în favoarea celor de la RMGC. De ce procedează aşa instituţiile media? Pentru că primesc generos publicitate de la RMGC atât direct, cât şi sub forma emisiunilor „sponsorizate”. Vă prezentăm o amplă situaţie a publicităţii în media preluată de pe site-uri specializate în monitorizări media.
 
Top posturi TV cu reclamă RMGC, ianuarie – august 2013
1.România TV – 1.382 spoturi difuzate
2.B1 TV – 1.174
3.Giga TV – 191
4.Realitatea TV – 149
5.Antena 3 – 70
6.TVR 1 – 68
7.Kanal D – 42
8.Pro TV – 31
9.Antena 1 – 31
10.Prima TV – 28
11.Naţional TV – 10
(Sursa datelor: paginademedia.ro)
 
Legat de publicitatea oferită în primele 3 clasate posturi TV se impun două observaţii: 1. primele două – adică posturile care au primit contracte de publicitate impresionante în raport cu celelalte televiziuni – nu au şi cea mai ridicată audienţă, criteriu esenţial în acordarea de publicitate; 2. Postul Giga TV aflat pe locul 3 era unul total invizibil, fără audienţă, dar a primit publicitate şi totuşi a obţinut publicitate. Am vorbit la timpul trecut, pentru că postului i s-a retras licenţa pe 19 septembrie din cauză de lipsă de activitate editorială curentă, conform documentaţiei depuse la CNA.
 
Cât a cheltuit pe publicitate în media scrisă RMGC în 2 ani şi jumătate
2011 – 853 de machete publicitare în valoare brută de 2.746.451 euro
2012 – 381 de machete publicitare în valoare brută de 1.470.000 euro
2013 – 27 de inserţii în valoare de 132.164 euro
 
Top publicitate RMGC pe print în 2012
1.Evenimentul Zilei – 183.900 euro
2.Libertatea – 154.200 euro
3.Jurnalul Naţional – 140.500 euro
4.România liberă – 106.950 euro
5.Ziarul Financiar – 88.000 euro
6.Adevărul – 78.000 euro
7.Gazeta Sporturilor – 75.600 euro
8.Capital – 68.400 euro
9.Click – 61.900 euro
 
Top publicitate RMGC ianuarie – iunie 2013
1.Click! – 37.300 euro
2.Adevărul de weekend – 24.900 euro
3.Adevărul – 22.800 euro
4.Libertatea – 8.800 euro
5.Jurnalul Naţional – 8.500 euro
(Sursa datelor: Forbes.ro preluare Alfa Cont)
 
Şi aici este necesară o observaţie: cei de la RMGC s-au orientat şi spre presa tabloidă, considerând că publicitatea va avea o priză destul de mare la segmentul de cititori căruia i se adresează astfel de publicaţii.
 
Cât a cheltuit pe publicitate cu posturile de radio RMGC în 2 ani şi jumătate
2011 – 426.052 euro
2012 – 206.276 euro
2013 – 58.518 euro
 
Top posturi de radio cu publicitate RMGC în 2012
1.Radio ZU – 76.640 euro
2.Kiss FM – 75.635 euro
3.Europa FM – 54.000 euro
 
Top posturi de radio cu publicitate RMGC ianuarie – iunie 2013
1.Radio ZU – 20.592 euro
2.Kiss FM – 17.415 euro
3.Europa FM – 13.559 euro
4.Radio 21 – 6.952 euro
(Sursa datelor: Forbes.ro )
 
Un alt fel de „publicitate”
În afara publicităţii masive în media românească, cei de la RMGC au mai apelat şi la un alt mod de a „stimula” presă pentru a „cunoaşte” mai bine obiectul de activitate a celor ce doresc să exploateze la Roşia Montana: excursiile „de informare” a ziariştilor, de regulă ziarişti cu funcţii, în diferite zone ale globului unde se exploatează zăcăminte aurifere. În a doua decadă a lunii august 2010, un grup de 12 jurnalişti a fost în ceea ce mai nou se cheamă „info trip” în Noua Zeelandă. Expediţia a durat 10 zile şi s-a dorit a fi una foarte discretă, aşa cum se pare că au fost şi altele în anii anteriori în Finlanda, Spania şi tot în Noua Zeelandă. Info-trip-ul ar fi rămas neştiut pentru opinia publică dacă o ziaristă nu şi-ar fi postat pe blog, chiar în timpul deplasării, primele impresii de călătorie. Aşa s-a aflat – chiar dacă unii dintre ei au susţinut că se află într-un nevinovat şi binemeritat concediu de odihnă – cine a participat la info-trip:
 
Robert Turcescu (demisionar de la Realitatea Media)*
Ioan T. Morar (independent la ora respectivă, dar cu conexiuni la Realitatea Media)
Mihai Tatulici (Realitatea Media)
Livia Dilă (B1 TV)
Doru Bușcu (Academia Caţavencu)
Floriana Jucan (Qmagazine)
Emil Hurezeanu (Realitatea Caţvencu)
Vlad Macovei (Evenimentul zilei)
Rareş Bogdan (Ziua de Cluj)
Dragoş Nedelcu (Realitatea Cațavencu)
Sorin Freciu (Realitatea Caţavencu)
Roxana Voloşeniuc (Elle)
(Sursa: paginademedia.ro)
 
Ghid pentru ziarişti a fost Corina Vințan, PR-istă pentru RMGC, fostă subalternă a lui MRU la MAE. Info-trip-ul a costat, conform unor surse ale timpului, cca 200.000 de euro.
 
Şi tot pentru aducere aminte, să vedem o mostră de „documentare” referitoare la exploatarea cu cianuri din Noua Zeelandă postată pe blog de una dintre participante:
 
„Ai sentimentul că dacă ai trăi aici, ţi se prelungeste viaţa cu cel puţin zece ani. De la «Mandarinul Oriental» în care stau eu, prin fereastra camerei, se vede tot oraşul. Vederea e superbă, mai ales că sunt şi la etajul 15. Am fost la un dinner, jos, într-unul din resturantele hotelului… mi-a fost şi greu s-aleg, că erau cel puţin 100 de feluri de mâncare”.
 
*Notă: Organele de presă din paranteză sunt cele la care lucrau excursioniştii în august 2010. De Andreea Cristescu – Cotidianul
============================
=========================================
=====================================================

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare-Toate datele

Google+ Badge

Follow

Persoane interesate